10 tips til at undgå morgenkvalme

10 tips til at undgå morgenkvalmeIfølge undersøgelser fra både USA og England lider mere end 50% af alle gravide af morgenkvalme.

Morgenkvalme rammer gravide inden for de første 3 måneder af graviditeten, hvorefter den typisk fortager sig. Kvalme er ofte et af de første tegn på, at du er gravid.

Lad dig ikke narre af ordet ”morgenkvalme” – det er bestemt ikke kun om morgenen, at du kan blive ramt af kvalme og opkast, når du er gravid – det kan komme på alle tidspunkter af dagen.

 

 
 

Tips til at undgå morgenkvalme

Heldigvis er der masser af ting, du selv kan gøre for at undgå at blive generet af den ellers naturlige morgenkvalme. Her er vores 10 tips til at undgå morgenkvalme:

  1. Få masser af søvn. Få sovet godt om natten og tag en lur i løbet af dagen, hvis din hverdag tillader det. Det kan afhjælpe ubehag og kvalme.
  2. Sørg for aldrig at blive rigtig sulten. Sultfornemmelsen i maven kan hurtigt blive til en sviende kvalme, der munder ud i opkastninger. Det kan være praktisk at have en pakke kiks i tasken, så du altid har noget mad ved hånden.
  3. Lad være med at overspise. Spis hellere flere små portioner i løbet af dagen end få store. Følelsen af at have overspist kan øge din kvalme.
  4. Undgå mad og drikke der kan genere maven. Juice kan være meget syreholdig og gøre din kvalme værre. Koffeinholdige drikke og meget stærk eller røget mad er heller ikke godt for din kvalme.
  5. Drik masser af vand. Det stiller svien i maven og giver dig energi. Hav gerne en vandflaske i tasken sammen med dine kiks, så er du forberedt.
  6. Spis mandler. Mandler har igennem mange år været brugt som kvalmestiller. Du skal ikke spise mange mandler, men snare gumle på et par stykker ad gangen og give dem tid til at virke.
  7. Vær aktiv. Selvom du allermest har lyst til bare at lægge dig på sofaen og slappe af, når du er plaget af kvalme, så er det faktisk godt for kroppen, at blive rørt. Så gå en rask tur og træk vejret godt ned i maven.
  8. Vær forsigtig med tandpastaen. Det at børste tænder med tandpasta er for mange gravide udløsende for kvalme og giver opkastfornemmelser. Hvis det er tandpastaen, der generer dig, så prøv et andet mærke. Gå eventuelt i din lokale helsekost og find en tandpasta, med friske urter.
  9. Undgå tøj der strammer på maven. Selvom du måske er begyndt at vokse lidt, så er det måske ikke helt tid endnu til at købe graviditetstøj. Alligevel er det en god idé at undgå stramme jeans eller andet tøj, der sidder til på maven og kan gøre ubehaget værre.
  10. Find en ny duft. Mange gravide, der er plagede af kvalme, bliver generet af lugte og dufte. Det kan være din kærestes yndlingsparfume, som du tidligere elskede, nu får dig til at få lyst til at kaste op. Undgå kraftige dufte omkring dig og rens dine lugtesans med citron og frisk rosmarin, der har ry for at være kvalmestillende.

 

Husk på at kvalmen for de fleste gravide er forbigående. Når du rammer 3 måneders mærket for din graviditet, så er det som regel slut med ubehaget. En god nyhed er, at morgenkvalme skulle være sundt for dig. Læs mere om det her!

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit.

 

10 tips til at undgå morgenkvalme
5 (100%) 1 Stemme