B6-vitamin for fertiliteten

Vandfødsel - Alt du skal videVil du gerne være gravid? Og vil du gerne sikre dig, at du er så frugtbar som muligt?

Så er der nogle gode råd, du kan følge.

Hold vægten under kontrol (overvægt nedsætter din fertilitet), drik ikke for meget alkohol, hold op med at ryge, pas på ikke at omgive dig med for mange kemikalier.

Alle disse er gode råd.

Men vidste du, at B6-vitaminer kan øge din fertilitet?

Det ser vi på her.

 

 
 

Hvad betyder B6-vitamin for fertiliteten?

B6-vitamin er også kendt som pyridoxin. Det er et vandopløseligt vitamin, der naturligt forekommer i en række fødevarer.

B6-vitamin udfører en lang række vigtige funktioner i din krop.

  • Det gør det muligt for kroppen at opbevare og bruge energi fra protein og kulhydrater i maden.
  • Det hjælper til med at danne hæmoglobin, så ilt kan blive transporteret rundt i din krop, og det giver bl.a. energi og modstandskraft.
  • Og det hjælper til at modvirke en lang række sygdomme, herunder hjertesygdomme.

Men hvad betyder B6-vitamin for fertiliteten?

For at besvare det, kaster vi lige et hurtigt blik på din menstruationscyklus.

En af faserne i din menstruationscyklus er lutealfasen. Den begynder efter ægløsning, når din krop skal tage imod et befrugtet æg.

Hvis ikke den fase er lang nok, kan ægget ikke sætte sig fast, og du bliver ikke gravid. Det er faktisk en hyppig grund til infertilitet.

Som du måske har læst, hjælper hormonet progesteron til med at forberede din krop på graviditet, herunder at sikre lutealfasens funktioner. Og B6-vitamin øger progesteron-niveauet i din krop.

 

 
 

Hvordan får jeg nok B6-vitamin for fertiliteten?

Som sagt findes B6-vitamin naturligt i en række madvarer, herunder:

  • Fjerkræ
  • Fisk
  • Svinekød
  • Fuldkornsprodukter
  • Æg
  • Grøntsager
  • Mælk

De fleste får tilstrækkeligt med B6-vitamin igennem kosten, men hvis du gerne vil øge din fertilitet, bør du sikre dig, at det også gælder dig.

B6-vitamin kan ikke opbevares i din krop, så du skal have det hver dag.

Kvinder bør indtage 1,2-1,4 mg B6-vitamin pr dag. Hvis du vil give det et boost, kan du godt tage B6 som kosttilskud.

Det er normalt fint at tage op til 100 mg om dagen i en periode, men lad være med at tage B6-vitamin som fertilitetsbooster, medmindre din læge har sagt god for det.

Og glem ikke folsyre, hvis du prøver at blive gravid. Den er god at tage, også inden det lykkes, og graviditetsprøven er positiv.

Giv din vurdering