»Ønskebørn« af Anna Bridgwater

Det at blive mor er en stor omvæltning. Både hvis du selv føder barnet eller du adopterer. Når du står med barnet i favnen bliver intet længere som før.

Tværtimod får du sikkert en hel lang liste af nye bekymringer. Journalist Anna Bridgwater har talt med 11 forskellige kvinder om det at blive mor, og det er der kommet en nærværende og rørende samling fortællinger ud af…

De 12 kvinder er for de flestes tilfælde offentligt kendte, og deres fortællinger er deres egne helt personlige oplevelser af moderrollen. Mødrene kommer med hver sit udgangspunkt – enlig mor, mor til mange, mor til tvillinger, mor til enebørn, mor til handicappede, adopterede og afdøde børn. Der fortælles åbent og ærligt om hvad der rør og har rørt dem i det svære krydsfelt mellem barnets, familiens og egne behov.

Emnerne er mange – f.eks. fortæller Anne-Grethe Bjarup Riis om manglende ligestilling, skilsmisse og abort, Maria Montell om dilemmaet mellem det kreative krævende job og moderrollen og Sherin Khankan om tro og værdier i den etnisk blandede baggrund hendes familie har. Forfatteren Anna Bridgwater fortæller selv om det at være enlig mor til en adopteret søn. Bogen er en palet af følelser og meninger, der alle er funderet i en stor kærlighed til deres børn.

Ønskebørn er en fin bog at ønske sig. Din egen moderrolle bliver sat i perspektiv, og du bliver højst sandsynlig rørt.

De 12 kvinder er: Camilla Miehe-Renard, Anne-Grethe Bjarup Riis, Sherin Khankan, Anna Bridgwater, Susanne Herredsbjerg Søbye, Lise Hansen, Maria Montell, Liv Thomsen, Rikke Aydas, Dorthe Rytter Feddersen, Anna Thygesen og Lene Tvilling.

Bogens bagside:
Ønskebørn er 12 markante kvinders meget forskellige fortællinger om at blive mor. Det handler om kærlighed, egoisme og feminisme. Om handicappede børn, adopterede børn og barnløshed. Om store familier, sammenbragte familier og om at være alenemor. Om at miste og om at finde meningen med livet. Kvinderne har troen, håbet og kærligheden til børnene til fælles. Og glæden, der ikke altid ser ud, som man forestillede sig den. Historierne er fortalt til journalisten Anna Bridgwater.

ISBN 978-87-413-6506-0. Udgivet af Thaning og Appel. Hæftet. 158 sider. 199 kr.

Hvad mener du? Kender du Anna Bridgwater? Har du allerede læst bogen og hvad synes du? Skriv en kommentar…

Giv din vurdering