De 10 kostråd

De 10 kostrådFødevarestyrelsen har nu opdateret deres kostråd fra de gamle 8 kostråd til de nye 10 kostråd. Og der er faktisk sket en del, hvis man dykker ned i dem.

Men inden du får forskellene imellem rådene, så får du lige først de 10 nye råd, som er blevet opdateret i september 2013.

Husk at disse råd ikke er en hjælp til at tabe sig – det er råd, der sikrer, at du får alle de vitaminer og mineraler du har brug for, for at kunne leve et sundt og langt liv.

Hvis du følger disse råd vil du derudover nedsætte risikoen for type-2-diabetes og kræft, så følg dem endelig, hvis du kan.

 
 

Her er de 10 kostråd:

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grøntsager
  3. Spis mere fisk
  4. Vælg fuldkorn
  5. Vælg magert kød og kødpålæg
  6. Vælg magre mejeriprodukter
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mad med mindre salt
  9. Spis mindre sukker
  10. Drik vand
 
 

Forskellen i mellem de 8 og de 10 kostråd

Som vi ser det, er der tydeligvis kommet mere fokus på sukker. Og her menes ikke bare den sukker, vi alle ved findes i slik, og som vi putter direkte oven på morgenmaden eller i kaffen. Der er også tale om den sukker, som du finder i kulhydrater og i frugt.

Tidligere var det ene kostråd: “Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag”. Det er nu lavet om til “Vælg fuldkorn”, hvilket ikke kan betyde andet, end at Fødevarestyrelsen er enige med forskerne i, at den gamle skrøne om at kartofler, ris, pasta og brød er en yderst sund del af et hvert måltid er netop dét – en skrøne. Derfor er rådet nu lavet om til, at hvis du skal have kulhydrater, så vælg fuldkorn, da det trods alt er bedre for dit blodsukker end ikke-fuldkorns-produkterne.

Det samme er gældende for frugt, hvor de 8 kostråd indeholdte rådet: “Spis frugt og grønt – gerne 6 om dagen” Dette er nu lavet om til “Spis frugt og mange grøntsager”. Dette antages igen at hænge sammen med det sukker, der er i frugt, og som igen kan få dit blodsukker til at stige pludseligt.

Fedt-fobien er også ovre. I de 8 kostråd fandt du “Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød”. Dette er nu lavet om til, at man skal vælge de magre versioner af det. Fedt er ikke skidt for dig. Du har brug for fedt, og det har forskerne vidst i rigtig mange år, så det er kun dejligt, at de offentlige myndigheder følger trop. 

Vi kunne dog godt frygte, at der stadig går noget tid før Danmark er klar til at følge i Sveriges fodspor, med at fjerne den gængse kostpyramide og erstatte den med en høj fedt – kav kulhydrat anbefaling.

Giv din vurdering