De otte kostråd

De otte kostrådDe otte kostråd er hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.

Du nedsætter risikoen for livsstils-sygdomme som hjertekarsygdomme, type 2 diabetes og kræft og forebygger, at du tager på i vægt. Hovedparten af den danske befolkning kan med fordel leve efter kostrådene. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, der stiller andre krav til maden.

De otte kostråd er ikke slankeråd, men råd om, hvad der skal til for at leve et sundt liv. Ønsker du at tabe dig – så gør kostrådene til din livsstil, men spis mindre portioner, og bevæg dig mere end 30 minutter om dagen. Så opnår du et sundt vægttab, som det vil være nemmere at holde, og du får nogle sunde mad- og motionsvaner.

OBS: Disse 8 kostråd er siden blevet opdateret. Se de nye 10 kostråd her.

 

 
 

Her er de 8 kostråd:

1. Spis frugt og grønt – 6 om dagen

2. Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen

3. Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag

4. Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager

5. Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød

6. Spis varieret – og bevar normalvægten

7. Sluk tørsten i vand

8. Vær fysisk aktiv – mindst 30 minutter om dagen

Se opdateringen af disse kostråd til de nye 10 kostråd fra september 2013.

Giv din vurdering