Er der fare for mit foster, hvis jeg dyrker motion?

Er der fare for mit foster, hvis jeg dyrker motion?Der findes historier om, at du kan abortere hvis du dyrker motion i de tidlige stadier af din graviditet – disse historier passer ikke.

Der er ingen forskning der viser, at du har øget risiko for spontan abort, hvis du dyrker hård motion.

 

 
 

Hvad er risikoen, hvis jeg dyrker motion?

Der er ingen fare for dit foster, og heller ikke en forhøjet risiko for at du aborterer, lige efter du er blevet gravid, hvis du dyrker motion. Det eneste ubehag du kan opleve er, at du føler dig meget træt.

Når du er gravid er det ikke hensigtsmæssigt, at du presser dig meget, når du udøver motion, men i det første trimester, hvor du stadig har normal vægt, og ikke er for generet af graviditetsproblematikker så som svimmelhed, øget vægt og hævelser, kan du sagtens dyrke motion på samme niveau, som du gjorde før du blev gravid.

I de første uger efter du er blevet gravid, hvor du måske slet ikke ved, du er gravid endnu, kan du føle dig meget træt og kvalm. Din krop begynder at pumpe mere blod rundt i din krop og dit hjerte skal arbejde meget hårdere for at pumpe blodet rundt, og det er derfor naturligt, at du føler dig mere træt både når du dyrker motion, men også efter.

Mange gravide føler sig forpustede ret hurtigt, det er ikke fordi du er ude af form, men fordi du skal trække vejret 25% mere, for at fjerne niveauet af kuldioxid fra din og din babys krop.

Føler du dig meget træt, når du dyrker motion, kan du geare ned for niveauet et par uger, og så ellers køre videre. Mærk efter på din krop, hvad der føles behageligt for dig og hav det som pejling, når du træner.

 

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit

Giv din vurdering