Fisk under graviditeten?

Fisk under graviditeten?Et af de mest debatterede emner under graviditeten er, hvorvidt man må, ikke må eller ligefrem skal spise fisk under graviditeten.

Og det er også lidt af en jungle at finde rundt i.

Vi vil forsøge at kaste lidt lys over det i denne artikel, men vi kan allerede nu godt sige, at det ikke udelukkende er godt eller skidt. Dog er der enighed om, at fisk er mest godt.

 

 
 

Fordele ved fisk under graviditeten

Der er mange fordele ved fisk, som er gode for både børn, voksne og gravide.

Fisk indeholder:

  • D-vitamin
  • Jod
  • Selen
  • Omega-3 fedtsyrer

 

D-vitamin er vigtig for dit barns knogleudvikling, da det har en påvirkning på kroppens optagelse af kalk. Derfor anbefales det, at gravide og ammende indtager 10 mikrogram om dagen.

Jod: Når du er gravid, har du et øget behov for jod, blandet andet fordi der sker nogle ændringer i nyrerne under graviditeten, som medfører, at du taber jod.

Selen et et vigtigt antioxidant, som har stor betydning for kroppens imunforsvar. Derudover hjælper selen til at nedsætte giftigheden af metaller som bly, arsen, kviksølv osv.

Omega-3 fedtsyrer er faktisk livsvigtige for os mennesker – også for dit lille barn. Omega-3 fedtsyrer er essentielle i at få udviklet dit barns hjerne, kognitive færdigheder samt hele nervesystemet. Omega-3 fedtsyrer menes også at spille en rolle i, om du bærer dit barn til termin, samt om dit barn har en normal vægt ved fødslen.

Anbefaling: Hvis du spiser 200-300 g fisk om ugen, kan du være sikker på, at fedtsyrerne altid er tilgængelige for dit barn og for dig selv. Det er også i orden at spise sushi, så længe du ved, at fisken har været frosset ned i mindst 24 timer ved minus 20 grader.

 

 
 

Ulemper ved fisk under graviditeten

Der er som bekendt ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Vi vover, at det også gælder den anden vej. Der er ikke noget der er så godt, så det ikke er skidt for noget.

For selvom det lyder, som om der er rigtig mange gode ting ved at spise fisk under graviditeten, så er der også ting, der taler imod, og som du skal være opmærksom på.

Med fisk kan du få:

  • For meget kviksølv
  • For meget dioxin
  • For meget PAH

Kviksølv: Det kan også være rovfisk med et stort indhold af kviksølv, hvorfor du kun anbefales at spise 100g af dette om ugen. Rovfisk er eksempelvis tun, rokke, helleflynder, aborre, sildehaj og sværdfisk. For meget kviksølv kan skade udviklingen af dit barns hjerne. 

Dioxin: Indholdet af dioxin er desværre forhøjet i store laks fra Østersøen. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at du højst spiser 125 g af dette om måneden. For høje mængder af dioxin kan påvirke immunforsvar, nervesystem samt barnets kønsorganer.

PAH (tjærestof): Grillede og røgede fisk, kan have indeholde PAH, som i store mængder være kræftfremkaldende. PAH sætter sig dog oftest i skindet af fisken, hvorfor du kan undgå det meste af denne påvirkning ved simpelthen ikke at spise skindet, samt at pakke fisken ind i folie, så den ikke udsættes direkte for røg.

 

 
 

Konklusion

Ifølge de danske myndigheder – samt de fleste eksperter verden over – er der flere fordele ved at spise fisk, end der er ulemper.

En stor dansk undersøgelse over lang tid viste, at mødre, der spiste ca 300 g fisk om ugen, fik børn, der både efter 6 og 18 måneder havde markant bedre motoriske og kognitive evner end børnene fra mødre, der spiste mindre fisk. Dårligst gik det for de børn, hvis mødre havde spist mindst fisk.

Hvis du spiser varieret inden for fisk, får både fede og magre fisk samt rejer og tun på dåse, så minimerer du også risikoen for, at der sker noget, samtidig med at du maksimerer sandsynligheden for at dit barn får nytte af alle de gode ting i fiskene.

Rigtig god fornøjelse – Fisk er en dejlig spise.

Fisk under graviditeten?
5 (100%) 1 Stemme