Tjeckliste før graviditeten

Tjeckliste før graviditetenEr du klar til at blive gravid?

Fantastisk. Så har du og din partner en luksus, som andre par ikke har. I kan nemlig forberede jer.

Der er masser af kvinder, der oplever en helt problemfri graviditet, uden forberedelse – men det skader jo ikke at forbedre sandsynligheden. 

Ideelt set bør du starte forberedelserne 3-6 måneder, før du ønsker at være gravid. Dette giver dig tid nok til at opbygge gode sunde reserver i kroppen samt eliminere alle spor af eks. rygning og alkohol.

Og husk – dette gælder også manden, da hans sædkvalitet bestemt også afhænger af hans livsstil.

 
 

1) Tag folsyre

Et af de vigtigste punkter at optimere før graviditeten er din ernæring.

I de tidlige uger er meget vigtige for din baby, og oftest ved du slet ikke, at du er gravid på dette tidspunkt.

Det vil være en rigtig god ide at begynde at tage kosttilskud med 0,4 mg folsyre (400 mikrogram) hver dag i mindst 3 måneder før du bliver gravid, samt fortsætte med tilskuddet de første 12 uger af din graviditet.

Defekter i neuralrøret er en af de mest almindelige misdannelser ved fødsler, og det finder sted ved over 300.00 fødsler årligt.

Folsyre hjælper neuralrøret med at lukke sig ordentligt og sørge for, at denne defekt ikke opstår. Siden introduktionen af folsyre for gravide er antallet af defekter i neuralrøret mindsket med ca. 30 %.

 

 
 

2) Tag multivitaminpille for gravide

For at være sikker på, at du får alle de andre vitaminer og mineraler, som du og din baby har brug for før graviditeten, er det vigtigt, at du spiser varieret.

Det kan være fordelagtigt at tage en multivitaminpille med et indhold, der er henvendt mod gravide.

Dette kan især være en god ide, hvis du er vegetar eller veganer.

Vi anbefaler dig naturligvis at snakke med din læge, før du begynder at tage nogen tilskud, da dine personlige tal kan være afgørende for, hvad den rigtige løsning er.

 

 
 

3) Stop med rygning, alkohol og koffein

Rygning i de 3 måneder før du prøver at lave en baby kan reducere sandsynligheden for at blive gravid med op til en tredjedel.

Koffein kan påvirke fertiliteten, og i forhold til alkohol er det de første 3 måneder af graviditeten, hvor den baby er mest påvirkelig over for alkohol-relaterede skader.

Vi anbefaler dig derfor at holde helt om med alle tre ting mindst 3 måneder, før du prøver at blive gravid.

 

 
 

4) Hav en sund vægt

Det er bedst for dine muligheder for at blive gravid, at du er normalvægtig. Både overvægt og undervægt kan påvirke din fertilitet.

På samme måde kan elevator-vægt og voldsomme slankekure påvirke din ægløsning og dermed din mulighed for at blive gravid.

Hvis du ønsker at tabe dig eller tage på, så gør det stille og roligt og konsulter altid en læge, hvis du gør det under graviditeten.

 

 
 

5) Få lavet et sundhedstjeck

Hvis du har nogle bekymringer eller fejler noget, som du frygter kan påvirke din graviditet, så snak med din læge, før du stopper din prævention.

Hold ikke nogen information tilbage men fortæl din læge alt, hvad der kan have relevans, herunder alt medicin du tager, samt eventuelle tilskud du tager i forvejen.

 

 
 

6) Slap af

Der er stor forskel på at forberede sig og på at gå i panik.

Som nævnt i begyndelsen, så er der masser af kvinder, der har fået masser af helt perfekte børn uden at gøre noget af ovenstående.

Dette er bare toppen af lagkagen. Og hvis du har muligheden for at gøre ovenstående ting, er der ikke nogen grund til at lade være.

Har du ikke gjort dem, er det IKKE det samme, som at du har skadet dit barn.

Bare rolig. Det skal nok gå.

Tjeckliste før graviditeten
5 (100%) 1 Stemme