Gravid og mad – hvad skal jeg holde mig fra?

Gravid og mad - hvad skal jeg holde mig fra?Under en graviditet vil fosteret optage al den næring du indtager gennem moderkagen.

Det betyder, at alt hvad du spiser og drikker, passerer til barnet.

Du kan spise de fleste ting, som du plejer, men der er enkelte madvarer, du kan være opmærksom på, som ikke er så gode for dit barn.

 

 
 

Hvad skal jeg undgå, når jeg er gravid?

Det er blandt andet:

  • A-vitamin. For meget A-vitamin er skadeligt for fosteret, og det findes i lever og i levertran. Det skal du holde dig fra. Du må meget gerne spise leverpostej og paté, for koncentrationen af A-vitamin er så lille, at det ikke er skadeligt.
  • Sushi. Rå fisk kan indeholde bakterier, og vil du være sikker på, at fisken er fri for bakterier, så spørg om fisken har været nedfrosset ved -20 grader i mindst et døgn. Så kan du være sikker på, at eventuelle bakterier er væk. Vær opmærksom på, at mange kvinder spiser sushi under graviditeten, uden det skader deres barn.
  • Fisk. De såkaldte rovfisk kan indholde en del kviksølv, og det bør du holde dig fra. Rovfisk er blandt andre  tun, gedde, helleflynder og smørmakrel. Du må gerne spise tun på dåse, da de er produceret af små tun, der ikke indeholder ret meget kviksølv. Brug din fornuft, spiser du enorme mængder fisk – eller i moderate mængder?
  • Ost. Ost lavet af råmælk var tidligere ulovligt at producere i Danmark, da de kan indeholde bakterier, men mejerierne har igen fået lov at producere denne type ost, der ellers tidligere primært blev produceret i Frankrig og Italien. Spis gerne meget ost, det er nemlig rigt på kalk, som er sundt for dig, men hold dig helt fra oste lavet af råmælk, under din graviditet.

 
 

Brug fornuften, når du spiser

Spis varieret og så kan du spise det meste i moderate mængder.

Ja, der kan være bakterier i sushi, og der kan være bakterier i meget andet kød, som vi spiser til daglig. Spiser fisk i moderate mængder, så skader det ikke dit barn, at du har spist smør-makrel. Det er vigtigt at huske på, at der er masser af kvinder, verden over, der spiser lige hvad de har lyst til, under graviditeten, og alligevel føder sunde og velskabte børn.

Lad være med at frygte, at du spiser for meget leverpostej, eller har fået en multivitaminpille med A-vitamin i. Det skader IKKE dit barn. Gennemsteg dit kød,  men lad være med at være hysterisk omkring dine madvaner. Hav din sunde fornuft med dig – det vil også gælde for dig fremover, når du er blevet mor.

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit

Gravid og mad – hvad skal jeg holde mig fra?
4 (80%) 1 Stemme