Gravid yoga

gravid yogaEr det en god ide at dyrke yoga når du er gravid?

Der er ingen tvivl om, at yoga er godt for både krop og sind, når du ikke er gravid – men hvad når du er.

Kan det skade barnet – eller måske skade dig at dyrke yoga under graviditeten? Og hvad siger eksperterne om det?

Få svaret her.

 

 
 

Gravid og yoga – masser af fordele

Alle studier på, at det kan være virkeligt godt at dyrke yoga som gravid, både tidligt i svangerskabet og hen mod fødslen.

Yoga gør dig stærkere og mere fleksibel, hvilket hjælper, når du forbereder dig på at føde et barn. Den mindsker endda lændesmerter, som ofte opleves af gravide.

Brusken i dine led bliver trænet og fornyet, så din krop belastes mindre af den ekstra kropsvægt, graviditeten udsætter dig for.

Yoga har også en drænende effekt på kroppens lymfekirtler, hvilket modvirker væskeophobning og eliminerer giftstoffer.

Yoga hjælper dig med vejrtrækning og afslapning. Det gør det det nemmere for dig at håndtere det fysiske ubehag, der kan være forbundet med graviditet og fødsel.

Yogaens afslappende og balancerende effekt virker også positivt på din søvn og reducerer stress- og urofornemmelser.

Lige så vigtig er den kropsbevidsthed, der følger med, når du træner yoga.

Den gør både din graviditet og fødsel lettere, fordi du bedre kan mærke, hvad der sker i din krop, og hvad den har brug for.

Rent faktisk er det medicinsk bevist, at yoga nedsætter risikoen for tidlig fødsel, højt blodtryk og intrauterin væksthæmning, som nedsætter barnets vækst.

Og lad os ikke glemme den spirituelle side af yoga.  Selve ordet ”yoga” betyder at forbinde eller forene, at være tilstede og dyrke en helhed.

En gravid kvinde vil kunne bruge yoga til at skabe en tæt forbindelse til sin baby, hvilket er et vigtigt element i enhver graviditet.

Endelig øger yoga dit serotonin-niveau, også kendt som kroppens lykkehormon. Og lidt mere glæde og positivitet gavner alle!

Mange steder, hvor der undervises i yoga, tilbydes også specielle prænatale yogatimer for gravide kvinder i alle trimestre.

Men du kan, specielt hvis du allerede har trænet yoga inden din graviditet, deltage i de fleste yogatimer.

Det må dog anbefales, at du holder dig fra de mest fysisk krævende former for yoga, herunder den såkaldte ”Hot Yoga” træning, hvor salen opvarmes inden træning.

 

 
 

Findes der særlige regler for gravid yoga?

En gravid yoga udøver skal være forsigtig med, hvilke øvelser hun laver, og passe på at lytte til sin krop.

Først og fremmest er det vigtigt at orientere yoga instruktøren om, at du er gravid og i hvilket trimester.

Dernæst er der visse øvelser og bevægelser, du skal holde sig fra som gravid yoga udøver, bl.a. stærkt foroverbøjede og bagoverbøjede øvelser.

Særligt senere i graviditeten er det ikke alene ubehageligt, men direkte usundt at stå på hænder eller hoved. Maven er for tung, og der kræves for meget kernemuskulatur til at holde balancen.

Generelt handler det om kun at gøre det, der føles behageligt og lytte til sin krop. Men det kan din instruktør hjælpe dig med.

Derudover der der blot at sige, at konklusionen er klar. Du kan sagtens dyrke yoga når du er gravid! Rigtig god fornøjelse.

Giv din vurdering