Gravide fejltolker kroppens signaler

Gravide fejltolker kroppens signaler”Lyt til din krop” er et af de mest almindelige råd, man får som gravid.

Det uddybes dog sjældent, hvad man skal stille op med svarene, og konsekvensen bliver ofte, at ellers raske gravide kvinder reducerer deres fysiske aktivitetsniveau meget mere end nødvendigt.

Dermed går de glip af de mange positive effekter ved motion og bevægelse, der ellers kan være særligt nyttige under en graviditet.

Fysisk aktivitet og bevægelse i moderate mængder giver for raske mennesker mere energi, forebygger livsstilssygdomme og hjælper til at holde humøret oppe, hvis man har tendens til tungsind eller depression.

Det gælder også gravide.

Alligevel reducerer mange kvinder deres fysiske aktivitetsniveau, når de er gravide, formentlig primært pga. angst for at komme til at skade deres ufødte barn.

 

 
 

Undersøgelse om kropssignaler hos gravide

Et nyt studie foretaget af tre nyuddannede fysioterapeuter i forbindelse med deres fælles bachelorprojekt indikerer, at gravide typisk opfatter udsagnet ”Lyt til din krop”, som kvinderne både møder i deres private netværk og behandlerregi, som et råd om at lytte efter fare- eller stopsignaler.

Det bevirker tilsyneladende, at ubehagelige, men helt almindelige og ufarlige følgevirkninger af en graviditet, som kvalme, smerter og træthed bliver årsag til, at gravide kvinder nedsætter deres fysiske aktivitetsniveau.

På trods af, at motion faktisk kan være med til at mindske alle disse symptomer, og at de ligeså vel kan være et signal fra kroppen om, at den trænger til at bevæge sig, som at den trænger til hvile.

Sundhedsstyrelsen anbefaler da også, at alle raske gravide er fysisk aktive ved moderat intensitet mindst 30 minutter om dagen, men samtidig, at de ”lytter til deres krop” – og noget tyder på, at denne anbefaling er for upræcis til at være rigtig brugbar.

De tre forfattere bag det nye studie foreslår derfor, at du stedet for det noget indviklede sammensurium af anbefalinger, der findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside i dag, formulerer noget i retning af ”10 gode råd om fysisk aktivitet i graviditeten”, der på en enkelt og konkret måde beskriver, hvornår det som gravid kan være godt at forsøge at overkomme det umiddelbare ubehag og komme i træningstøjet, og hvornår det faktisk er bedst at holde sig lidt i ro.

Studiet, der refereres til, er foretaget af Karina Andreasen, Dorte Kielland Bildsøe og Hanne Madvig Nielsen i forbindelse med deres fælles bachelorprojekt ved Fysioterapeutuddannelsen i Esbjerg, som de i januar 2011 modtog topkarakter for.

I juni 2011 vandt de tre forfattere Danske Fysioterapeuters årligt tilbagevendende priskonkurrence for nyuddannede fysioterapeuter, ”De Studerendes Pris”, med en videnskabelig artikel skrevet på baggrund af samme studie.

Kilder: 1D & 1E

Hvad mener du? Kan du nikke genkendende til det som artiklen handler om? Skriv en kommentar…

Giv din vurdering

Sussi Noble siger:

Rigtig spændende artikel. Som personlig træner (og mor), er det bestemt et råd jeg også giver til gravide klienter, ”lyt til din krop”. Men der skal klart følge nogle mere uddybende retningslinjer med rådet.

Jeg synes det er en fantastisk ide at ruste gravide med ”10 gode råd” til træning igennem graviditeten, og hvis man er virkelig angst eller i tvivl, så hellere søge hjælp hos en træner end helt at lade være med at træne. Det er jo også altid en god ide at få det grønne lys fra læge eller jordemoder før man går igang!