Graviditet og alkohol

Graviditet og alkoholMå jeg drikke alkohol, når jeg er gravid?

Hvis du er gravid, og du er forvirret over, hvor meget eller lidt alkohol, du må få, når du er gravid, så er du absolut ikke alene.

Selv om der er masser af undersøgelser, så er rådene stadig skiftende.

Dog er Sundhedsstyrelsens råd klart: Undgå alkohol hvis du er gravid.

Lande som England, USA, Frankrig, Canada, Australien, New Zealand, Irland, Holland os Spanien er helt enige, og har også officielle anbefalinger på helt at undlade at drikke alkohol, hvis du er gravid.

 
 

Videnskaben om graviditet og meget alkohol

Vi kender alle sammen nogen, der har drukket sig plørefulde, før de fandt ud af, at de var gravide, og stadig fået smukke sunde børn ud i den anden ende. 

Hvordan kan det være, hvis det er så farligt at drikke under graviditeten?

Der er ingen tvivl om at store mængder alkohol under graviditeten kan skabe føtalt alkoholsyndrom.

Føtalt alkoholsyndrom omfatter både fysiske og mentale udviklingsproblemer, som du bestemt ikke ønsker for dit barn.

Ifølge en rapport fra Englands Royale Universitet for Gynækologi, vil mere end 6 genstande om dagen medføre, at dit barn kommer i risiko for at få føtalt alkoholsyndrom.

Fosterskader forekommer 3 gange så ofte hos børn, hvis mødre har drukket 4,5 genstand om dagen, sammenlignet med dem der kun har drukket lidt.

45% af kvinder, der drikker mere end 2 genstande om dagen i deres 3. trimester, kan øge risikoen for en lav fødselsvægt samt for udviklings- eller adfærdsmæssige problemer senere i livet.

Men der er altså ikke tale om at dette sker, hvis blot du drikker dig fra sans og samling en eller to gange før du ved, at du er gravid. Der er tale om hver dag under hele graviditeten.

 
 

Videnskaben om graviditet og lidt alkohol?

Hvor videnskaben er meget sikker, når det kommer til store mængder alkohol, mens du er gravid, så er der en stor usikkerhed, når det kommer til mindre mængder.

En stor dansk undersøgelse fra 2012 viste at mellem 1 og 8 genstande om ugen ikke lod til at have nogen effekt på barnets IQ, opmærksomhed eller hjernefunktioner, da barnet nåede 5 år.

Det gode ved dette studie var især, at de spurgte kvinderne, mens de var gravide, og fulgte børnene efterfølgende.

Mange studier går desværre den anden vej og baserer sig derfor på kvindernes hukommelse af, hvor meget de gjorde af dit og dat, mens de var gravide, hvilket er en meget usikker vurdering.

Generelt findes der ingen afgørende forskning på om et par genstande om ugen påvirker dit barn.

Når myndighederne anbefaler total afholdenhed, kan det derfor hænge sammen med at “nul” er nemmere at huske end “et par stykker”, da vi mennesker har det med at være dårlige til at vurdere den slags ting – især når de første genstande er kommet indenbords.

Derudover er der også better safe than sorry versionen, hvor det måske bare er nemmere helt at lade være med at drikke, end at udfordre skæbnen, når forskningen nu ikke kan konkludere hverken det ene eller det andet.

 
 

Er afholdenhed så bedst?

Ikke nødvendigvis.

Der er flere studier, der indikerer at mødre der drak en eller to genstande om ugen fik børn, der havde færre adfærdsproblemer end børn af mødre, der helt undlod at drikke.

Dette kan dog også være fordi mødre der drak en genstand eller to om ugen var mere afstressede under graviditeten.

Så igen er det ikke muligt at drage nogen konklusioner.

Så hvis du er ved at gå ud af dit gode skind for at få smagen af en tår rødvin, er det ikke sikkert, at dit bedste valg er at lade være med at smage, da stress også påvirker barnet negativt.

Har du derimod ingen reel lyst til alkohol under graviditeten, så er der absolut ingen grund til at tvinge det ned.

 

 
 

Hvornår er afholdenhed vigtig?

Det er sandsynligt, at babyer er mere sårbare overfor påvirkningen af alkohol i nogle udviklingsstadier end i andre.

I mellem uge 7 og 12 sker der ufatteligt meget for barnet. Det går fra at være en lille reje-lignende ting, til at være en lille baby med alle sine organer.

Derfor menes det, at det især i denne tid er vigtigt at holde sig fra alkohol.

 
 

Konklusionen omkring alkohol og graviditet

I sidste ende er det op til dig at vurdere, om du mener at en genstand i ny og næ er skadeligt for dit barn.

Men nogle ting er værd at huske:

  1. I det første trimester sker der utroligt meget i forhold til barnets udvikling. Prøv at undlade at drikke i denne periode. Har du drukket før du opdagede at du var gravid, så stop nu. Men panik ikke – du skal stadig være meget uheldig for, at du har gjort skade på dit ufødte barn.
  2. Hvis total afholdenhed under graviditeten ikke er for dig, så prøv at holde dig til en eller to genstande om ugen.
  3. Vær sikker på hvor meget en genstand er, og vær opmærksom på at eks. nogle vine er stærkere end andre.
  4. Decideret druk én gang er højst sandsynligt værre end at drikke den samme mængde alkohol over tid. Så prøv at sprede det ud, så meget som muligt.

 

Vigtigst af alt – lad være med at gå i panik.

Der er alt for mange ting du kan gå og være bekymret over under din graviditet, men der er ingen grund til at gå i panik over noget, hvor videnskaben ikke engang har afgørende beviser.

Graviditet og alkohol
5 (100%) 2 Stemmer