Hvorfor hvile er vigtigt

Hvorfor hvile er vigtigtDet er altid godt at holde sig i god form, og det gælder ikke mindst under din graviditet.

Så længe du passer på ikke at overanstrenge dig, er fysisk aktivitet godt for både dig og din baby.

Så det er bestemt en god ide at holde dig aktiv, også mens du er gravid.

Men hvorfor tales der så meget om vigtigheden af hvile under graviditet, så?

Vi kigger på det her.

 

 
 

Hvorfor hvile er vigtigt under din graviditet

Fra det øjeblik, du bliver gravid, undergår din krop nogle voldsomme forandringer.

Ud over dem, du kan se, sker der en masse under overfladen; fysisk såvel som psykisk.

Og igennem alt det bærer du rundt på en voksende organisme, der ”stjæler” af din næring og dit overskud.

Så du har brug for masser af energi, og derfor er både dit fysiske og dit psykiske helbred vigtigt.

Din baby er afhængig af din fysiske og mentale tilstand. Hvis du bliver for træt, eller dit blodsukker falder, kan det påvirke dit barns udvikling.

Og da din krop arbejder så hårdt på at lave et godt miljø for din baby, er det vigtigt at give kroppen den hvile, den har brug for.

Derudover er det vel ingen hemmelighed, at en god nattesøvn kan være svær at få, når først dit barn er født, så du må hellere oplagre den energi, du får fra hvile, mens du kan.

 

 
 

Når hvile er vigtigt, er motion så ikke farlig?

Træning under graviditet har en masse fordele for dig og dit barn.

Motion giver dit humør og energiniveau et skub opad, hvilket er godt til at modvirke baby blues og andre mærkelige graviditetssymptomer.

Du styrker dine muskler og din udholdenhed, hvilket er nyttigt, når du bærer på et barn, og du sover bedre om natten.

Du gør også dit barn sundere. Børn af mødre, der dyrker motion under graviditeten, fødes med en sundere kropsvægt og er bedre i stand til at håndtere fødslen.

Men selvfølgelig skal du passe på ikke at dyrke for hård motion.

Hvis dit blodsukker falder for drastisk, risikerer du at påvirke dit barns naturlige udvikling.

Det er bl.a. derfor, du tilrådes ikke at dyrke hård sport under din graviditet, medmindre du er vant til det i forvejen og ingen gener har ved det.

Hvis du bliver for varm, f.eks. ved ekstremt hård kredsløbstræning, tidligt i graviditeten, er der en lille risiko for, at udviklingen af dit barns hjerne påvirkes.

Men hvis du dyrker motion med måde – ikke får pulsen for højt op og ikke overanstrenger kroppen – gør du dig selv og dit barn en tjeneste.

Så, alt med måde. Pas på at tage den med ro, lyt til din krop, og hvil dig efter træning – og i det hele taget.

Giv din vurdering