Hvornår må jeg træne?

Hvornår må jeg træne?Når du har født, har din krop brug for tid til at restituere sig, både efter fødslen, og også efter 9 måneders graviditet.

Mavemusklerne er blevet lange og slappe og din bækkenbund er blevet slap.

Din livmoder trækker sig sammen i løbet af de første fire uger efter fødslen.

Det er sundt for din krop at komme igang med at bevæge sig, så du kan få gang i blodomløbet og få arbejdet lidt med musklerne.

 

 
 

Hvornår må jeg træne efter fødslen?

Generelt siger man, at du må begynde almindelig træning og motion 4-6 uger efter fødslen, men det er afhængigt af, hvordan du selv har det. Hvis du føler dig parat til at løbe inden, så er det helt i orden.

En af de allervigtigste ting at tage hensyn til, inden du går i gang med at træne, er at vurdere hvordan din bækkenbund har det. Efter en fødsel kan du have svært ved at holde på urin og afføring, hvis du ikke får genoptrænet din bækkenbund.

Genoptræning af bækkenbunden kan du påbegynde ligeså snart, du er hjemme fra barselsgangen. Er du bristet i mellemkødet under fødslen, eller har du fået en ruptur, og er blevet syet, bør du tale med personalet på barselsgangen om, hvornår du må begynde at genoptræne bækkenbunden eller begynde at dyrke motion igen.

Hvornår du kan gå igang med at træne, handler også om hvordan du har det efter din graviditet og fødsel, og alt efter hvordan dit energiniveau er, efter du er blevet nybagt mor.

Nogle kvinder har et stort overskud efter fødslen, og har lyst til at træne med det samme, mens det for andre, kan virke uoverskueligt at komme igang.

Uanset om du mod på at komme i gang med at træne hurtigt, eller du hellere vil vente lidt, så kan du med fordel gå i gang med at træne bækkenbunden først, inden du bevæger dig ud i mere hård træning.

 

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit

 

Giv din vurdering