Må jeg drikke kaffe under graviditeten?

Må jeg drikke kaffe under graviditeten?Vi kender alle fornemmelsen, når vi har fået den ene kop kaffe for meget.

Vores hjerte banker lidt hurtigere, og vi ryster måske endda lidt på hænderne.

Så det vil være naturligt at se på, om vi helt skal holde os fra kaffe, mens vi er gravide, eller om vi godt kan få vores daglige fiks.

Vi ser på kaffe under graviditeten her.

 

 
 

Hvad kunne der ske ved at drikke kaffe under graviditeten?

Lad os lige først kaste et blik på, hvad det er, kaffe – eller rettere, koffein – gør ved vores krop.

Koffein stimulerer centralnervesystemet, herunder din hjerne, rygmarv og andre nerver i kroppen.

Koffein stimulerer dit hjerte til at slå hurtigere, og du føler, at du er mere opmærksom og vågen efter en kop kaffe.

Det er jo også derfor, så mange af os næsten ikke kan fungere uden vores daglige morgenkaffe.

Men hvad så under graviditet? Er det ikke farligt for det ufødte barn, hvis moderen drikker kaffe?

I og med at kaffe har så stor effekt på vores krop, og det allerede omkring 15 minutter efter indtagelse, skulle man tro det.

Men det er ikke så slemt endda.

Du behøver ikke at vinke farvel til din daglige kaffe – så længe du ikke drikker for meget.

 

 
 

Retningslinjer for kaffe under graviditeten

Ved at sammenholde resultaterne fra mange forskellige undersøgelser har forskere fundet ud af, at det tilsyneladende ikke har nogen som helst effekt, hvis du drikker tre almindelige kopper kaffe om dagen eller derunder.

Omvendt har en undersøgelse vist, at børn der fødes af kvinder, der drikker mere end 550 mg koffein om dagen, er kortere end andre nyfødte børn.

Det, du skal passe på, er koncentrationen af koffein.

Og du skal ikke bare passe på den koffein, der er i kaffe. Der er nemlig også kaffe i te, cola, energidrikke og chokolade.

I bl.a. Storbritannien anbefales gravide kvinder at holde sig til 200 mg om dagen, hvilket er godt på den sikre side.

Så hvis du holder dig til det, er der bestemt ingen fare for dit barn.

Men hvad er så 200 mg? Det bedste råd, vi kan give, er at du kigger på varedeklarationer eller spørger.

Der er nemlig lavet undersøgelser, der fandt rigtigt store forskelle, bare på styrken af en enkelt espresso. Den fra Starbucks indeholdt 51 mg koffein, mens andre indeholdt helt op til 322 mg.

Men en cirka-rettesnor ville se ud som følger:

  • Et krus almindeligt stærk pulverkaffe indeholder 100 mg koffein
  • Et krus filterkaffe indeholder 140 mg
  • Et krus te indeholder 75 mg
  • En dåse cola indeholder 40 mg
  • En dåse energidrik indeholder 80 mg
  • 50 g mørk chokolade indeholder 50 mg (flødechokolade indeholder det halve)

Så gør du det op og vælg dine produkter med omhu, kan du sagtens nyde kaffe under graviditeten.

Giv din vurdering