Kejsersnit og bækkenbund

Kejsersnit og bækkenbundNår du har født ved kejsersnit, har din bækkenbund ikke været udsat for den samme anstrengelse, som havde du født vaginalt.

Efter 9 måneders graviditet er bækkenbunden blevet udsat for et stort pres, og du har derfor brug for at genoptræne din bækkenbund.

 

 
 

Hvad er bækkenbunden?

Bækkenbunden er den muskelgruppe, der sidder fast på halebenet, på siden af bækkenet og på skambenet. Muskelgruppen er u-formet og inden i bækkenbunden ligger urinrøret, skeden og endetarmen. Denne muskelgruppe bevirker, at du kan hold på urin og afføring.

Under graviditeten er bækkenbunden blevet lang og slap, og har brug for at blive genoptrænet. Det er en god idé for alle kvinder, at træne deres bækkenbund dagligt, for at sikre sig, at musklerne vedbliver at være faste.

 

 
 

Hvordan træner jeg min bækkenbund efter et kejsersnit?

Når du træner din bækkenbund, er det ikke en voldsom anstrengelse eller en kompliceret øvelse. Det gør ikke ondt i dit kejsersnitsar, så du kan gå i gang med øvelserne lige så snart du er hjemme efter fødslen.

Du træner din bækkenbund ved at knibe sammen om endetarmen. Det er en ganske let følelse, ligesom følelsen af at lukke munden, bare ved endetarmen. Men det kan kræve stor koncentration at knibe rigtigt.

Start dine første øvelser med at lægge dig på ryggen. Knib sammen om endetarmen i 6-8 sekunder og slap af, i mindst lige så lang tid. Gentag øvelsen med 20 knib. Dernæst kan du foretage 5 knib, hvor du kniber alt hvad du kan i 6-8 sekunder.

Når du kniber er det vigtigt, at du ikke holder vejret eller trækker maven ind. Vær opmærksom på, at dit knib kun skal kunne føles omkring endetarmen, og at du skal trække vejret helt normalt under vejs.

Efter en fødsel, kan det tage lang tid, at få trænet sin bækkenbund til at kunne klare alle disse knib. Giv ikke op, selvom  det kan virke håbløst. Nogle kvinder kan slet ikke mærke deres bækkenbund efter en fødsel, men prøv at bevare tålmodigheden. Ved ganske lidt varig træning, vil du hurtigt kunne mærke en effekt.

 

 
 

Hvor ofte skal jeg træne min bækkenbund?

Det er en god idé at træne bækkenbunden koncentreret 3 gange om dagen, efter en fødsel. Husk – alt med måde – du skal ikke overtræne din bækkenbund, så bliver den bare øm.

Prøv at huske følgende regler, dagligt:

Stram op i din bækkenbund

  • hver gang du nyser eller hoster
  • før løft eller anstrengelser i kroppen
  • før du rejser og sætter dig
  • før du griner og råber.

En veltrænet bækkenbund er vigtig for alle kvinder og mange føler, at det også hjælper på sexlivet, at de har fået strammet op i og omkring skedeåbningen.

 

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit

Giv din vurdering