Kejsersnit – og min krop

Kejsersnit - og min kropKejsersnit og en forudgående graviditet på 9 måneder er hårdt for kroppen.

Et kejsersnit er en stor bug-operation, der kan efterlade mange gener.

Den kropslige effekt operationen har haft er også stor, og det kan tage tid før du føler, at din krop er tilbage til normal igen.

 

 
 

Min krop har forandret sig

Efter en graviditet på 9 måneder, er dine rygmuskler blevet stive og korte og dine mavemuskler er blevet lange og slappe. Din bækkenbund er også præget af vægten du har båret på, og trænger sandsynligvis til genoptræning.

Efter kejsersnittet har du fået et indsnit i maven, der kan gøre meget ondt og være hævet, for senere og igennem længere tid at være godt ømt. Mavemusklerne er blevet skåret over, og selvom de heles hurtigt, så skal de genoptrænes, hvilket tager tid og kan være lettere smertefuldt.

Ammer du, er din bryster blevet store og svulmende når mælken løber til, for derefter at finde et mere normalt leje. Alligevel bliver de spændte, når det er tid for baby at få mælk, og de kan også blive ømme.

Der sker rigtig mange ting med kroppen, både fysisk og hormonelt, efter en fødsel. Når du har født ved kejsersnit har du også en operation du skal hele fra.

 

 
 

Hvornår bliver kroppen sig selv igen?

Muskler heles efter få timer, men tager tid at genoptræne. Bindevæv og sener er helet efter et halvt år. Du skal helst ikke løfte mere end hvad der svarer til din babys vægt i de første mange uger, og det er netop på grund af bindevævet. At få sin gamle krop tilbage, eller bare at føle sig godt tilpas i sin krop igen, behøver ikke tage så lang tid.

Fysioterapeuter anbefaler at du allerede dagen efter dit kejsersnit så småt begynder genoptræning af kroppen. Det kan lyde ret så uoverskueligt, men er et vigtigt skub til at du kommer i gang med at blive mobil igen. Når du bevæger dig, så øges blodomløbet og det forbedrer din helingsproces.

Husk at du helst skal vente med at løbe til efter 8 uger, og ikke dyrke gymnastik eller træne før efter 4 måneder. Efterfødselshold kan du starte på allerede efter 6 uger.

Det er ikke nødvendigt at gå til noget bestemt, eller dyrke en bestemt sport eller form for gymnastik. Gør hvad du har lyst til og hvad der passer til dit temperament.

Bevægelse – altså ikke decideret motion og gymnastik, men almindelig bevægelse er en af de helt store hjælpere til at din krop bliver sig selv igen. Gå gode lange ture med barnevognen, tag trappen og ikke elevatoren osv. Alle de ting, du godt ved i forvejen. Gå rundt med baby i armene og vug den. Det er også bevægelse.

 

 
 

Væn dig til din krop, som den er

De fleste kvinder får aldrig den helt samme krop tilbage, efter deres graviditet, men derfor kan du alligevel godt finde dig til rette med den. Dine bryster er større, og bliver mindre igen, når du er holdt op med at amme.

Måske har du fået strækmærker på maven og lårene, der aldrig helt forsvinder. Og du har forevigt mindet om dit kejsersnit hos dig i indsnittet på maven, der aldrig forsvinder.

Disse ting er gode, store ting, der har været en del af det at blive mor. At acceptere kroppen, som den er, betyder ikke, at du skal sætte dig i sofaen og ikke gøre noget. Lær at holde af din krop i de faser den nu engang er i: gravid – efter fødsel – efter kejsersnit – under amning.

En af måderne, du hurtigere kan føle, du er dig selv igen på er, at du vænner dig til kejsersnittet. Ikke bare mentalt, men også fysisk. Det vil sige, at du kan begynde med at lære dit ar at kende. Se på det i spejlet – rør ved det, og vær ikke bange for det. Såret er helet efter 6-8 timer og den dybere heling af såret sker i mellem 4-5 uger.

Hvis du bevæger dig meget, og laver lette rygøvelser og maveøvelser, vil ømheden i maven forsvinde hurtigere, du vil føle dig mere mobil og alt det hjælper til, at du igen kan føle dig bedre tilpas.

 

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit

Giv din vurdering