Kejsersnit og motion

Kejsersnit og motionEfter et kejsersnit skal der gå op til 4 måneder, før du kan udføre rigtig motion, alt afhængig af din krops fysik, og hvilken form du er i nu.

Har du holdt din krop ved lige efter kejsersnittet, med bækkenbundsøvelser, maveøvelser og masser af lange gåture, så vil det sandsynligvis være meget nemmere for dig at komme igang igen med den rigtige motion, end  hvis du ikke har lavet noget aktivt siden du fødte.

Er du vant til at dyrke motion, før din fødsel og under din graviditet, er det også noget nemmere at komme igang igen, end hvis du først nu skal igang.

Men lad dig ikke afskrække. Er du en øvet træner, eller helt nybegynder, er der masser af tilbud i træningscentrene, der dækker dit behov og passer til din fysik.

 

 
 

Hvordan kan jeg motionere?

Allerede efter 2 måneder må du begynde at løbe, og det kan være en af de allerbedste måder at starte med at motionere på, efter en fødsel. Hvis du allerede er god til at gå de lange ture med din baby, så er det for mange en let sag, at løbe.

Du kan starte i det små, med et lille løbeprogram, hvor du skiftevis løber og går i et minut ad gangen.  Uanset om du følger en andens løbeprogram, eller du selv laver et, så husk, det er bedre at starte let ud, end at få skader hurtigt, så du helt må opgive.

Lad være med at overbelaste knæ og led, og husk på, du stadig lige har fået et kejsersnit, og derfor skal lytte meget til din krop. Gør det ondt, så gør noget andet, der ikke gør ondt. Det er meget enkelt: gør det meget ondt at løbe til, så lad være. Løb langsomt, eller gå hurtigt i stedet.

Har du energi til det, så sørg for at dyrke lidt motion hver dag. Er du glad for at løbe, så kan du løbe dagligt med baby, eller du kan skiftevis gå en dag og løbe den næste.

Efter 4 måneder må du begynde at gå til gymnastik, spinning, yoga eller træne i træningscenter, mv.  Mange kvinder nyder at begynde på yoga efter et kejsersnit, fordi det er en god måde at få styrket alle de slappe muskler på, og også at få bearbejdet de stive led. Er du vant til at gå i træningscenter, kan du undersøge om der findes pasning for babyer i dit center, så du kan få ro til at træne.

 

 
 

Gør noget godt for dig selv

At begynde med at dyrke motion igen efter en kejsersnitsoperation er en gave for din krop.

Efter 9 måneders graviditet med overbelastning af led og muskler, og efter en operation i maven med muskler og nerver, der er blevet skåret over, så fortjener din krop noget pleje og omsorg. Omsorg er at fylde kroppen med energi, i stedet for at ligge på sofaen med baby.

Har du en baby-jogger, er der ingen undskyldning for ikke at komme ud. Spænd baby fast i vognen, få løbeskoene på, og kom ud over stepperne. Din krop vil takke dig for det, og du vil få så meget mere energi og godt humør. Du vil have mere overskud til baby og dig selv. Din hud og dit hår bliver også friskere. I det hele taget er motion noget, der er godt for de fleste, men for kejsersnitsmødre er det en nødvendighed.

Giv din vurdering