Kejsersnit og træning

Kejsersnit og træningDer er mange kvinder, der er i tvivl om, hvor meget kroppen kan klare, efter en kejsersnitsoperation og hvornår de må begynde at træne og dyrke motion. Men hvad er reglerne omkring kejsersnit og træning?

I de første uger bør du være forsigtig med løft, og du skal helst følge den regel, der hedder, at du må løfte, hvad der svarer til babys vægt.

En kejsersnitsoperation er en stor operation og kroppen har brug for at restituere sig, men starter du i det små, med maveøvelser og lange gåture, så kan du være klar til at gå i gang med regulær træning, når kroppen tillader det.

Der kan gå op til 6 måneder, før bindevæv og sener er helede efter fødslen. Læs mere om træning her i artiklen Kejsersnit og træning.

 

 
 

Hvornår må jeg begynde at træne?

  • Efterfødselshold 6-8 uger. Efterfødselshold tilbyder som regel let gymnastik og yogaøvelser, som du kan lave sammen med din baby. Nogle efterfødselshold er lavet til kejsersnitsmødre. Prøv at spørge dig frem, så du kan finde et hold, der passer bedst til dit niveau.
  • Løb efter ca. 6-8 uger. Har du været god til at gå lange ture med baby i barnevognen, kan du sandsynligvis begynde lidt tidligere. Lyt til din krop, gør det ondt, så løb lidt langsommere, eller gå hurtigt, og vent lidt med løb.
  • Svømning mindst 8 uger. Du skal vente med at svømme for at undgå infektioner og betændelse i underliv og ar. Hvis du gerne vil gå til babysvømning, så er det en god idé at sende en anden med baby i poolen, indtil du selv er klar til at gå i vandet.
  • Gymnastik/træning 4 måneder. Hård træning er belastende for  muskler og led, og derfor er det vigtigt, du venter med at kaste dig ud i det, til din krop er helet, så du ikke overanstrenger de muskler. Især er musklerne i maven ved at vokse sammen, men også ved at trække sig sammen, efter de blev strukket under graviditeten.
  • Boldspil 4-6 måneder. Boldspil kan være ekstra hårdt for kroppen, med løb og stød i kroppen, så vent med det, til du føler din krop er klar til den store anstrengelse, det kan være.

 

 
 

Hvad er vigtigt i forhold til kejsersnit og træning?

Bækkenbunden skal genoptrænes efter kejsersnit, ligesom ved en vaginal fødsel. Selvom du ikke har født dit barn igennem skeden, er bækkenbunden stadig blevet grundigt belastet igennem 9 måneders graviditet, og har derfor brug for at blive trænet og strammet op igen, så du ikke risikerer f.eks. inkontinens.

Mavemusklerne er blevet lange og slappe efter graviditeten og skal genoptrænes og de muskler der er blevet skåret over skal også trænes, så de ikke bliver stive.

Rygmusklerne er til gengæld blevet korte og stive af at bære ryggen , og de skal trænes for at genvinde noget af deres elasticitet.

Det er vigtigt at lytte til din krop, og høre efter, hvis det gør ondt, eller du bliver meget træt. Det skal gerne give god energi at motionere, og følger du nogenlunde de uger, der er nævnt foroven, så er din krop også klar til at blive udfordret igen.

Læs også artiklen kejsersnit og bivirkninger.

motion

 

 

 

 

 

 

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit.

Giv din vurdering