Kosttilskud: Jern – Skal jeg tage jern?

Kosttilskud: Jern - Skal jeg tage jern?Du vil selvfølgelig gerne sørge for, at du får den rigtige kost og de kosttilskud, du og din voksende baby har brug for, når du er gravid.

Der er megen snak om folsyre og vigtigheden af at tage det som kosttilskud både inden og under graviditeten.

Men du vidste måske ikke, at jern også er et vigtigt stof at få nok af, når du er gravid.

Men hvorfor lige jern, og er det virkeligt nødvendigt at tage det som kosttilskud?

Det ser vi på her.

 

 
 

Hvilken rolle spiller kosttilskud jern under graviditeten?

Jern spiller en vigtig rolle i din blodproduktion.

Omkring 70% af det jern, der findes i din krop, findes i dine røde blodceller, også kaldet hæmoglobin.

Hæmoglobin transporterer ilt rundt i din krop og er vigtigt for dit energiniveau og åndedræt. Og når du er gravid, skal hæmoglobin samtidig støtte dit barns udvikling.

Under graviditeten øges din blodmængde betydeligt, og blodets procentvise indhold af hæmoglobin kan derfor blive lidt lavere end normalt.

Det er derfor ganske normalt, at gravide kvinder får lidt blodmangel (lavere hæmoglobinindhold).

Så længe det blot er en mild blodmangel, er det ikke noget at være bekymret for. Det kan være, du føler dig lidt svimmel eller træt, og at du er lidt bleg.

I så fald er det bedste råd, vi kan give dig, at du blot sørger for at spise ekstra meget af de mest jernholdige fødevarer:

  • spinat (tænk på Skipper Skræk), broccoli og rosenkål
  • oksekød, kylling og fisk
  • linser, bønner
  • bær, tørrede frugter og abrikoser
  • græskarkerner, pinjekerner og fuldkornsprodukter

 

 
 

Hvornår har jeg brug for kosttilskud jern?

Hvis din krop ikke får jern nok til at lave hæmoglobin nok, og du begynder at få en egentlig jern-blodmangel, bør du bestemt tage jern som kosttilskud.

Der er mange, der anbefaler, at gravide tager kosttilskud jern under alle omstændigheder, men almindelig graviditetsblodmangel er ikke skadelig, så der er ikke nogen grund til det.

Hvis du dermed har alvorlig blodmangel, eller er i risikogruppen – f.eks. også inden graviditeten led af blodmangel – bør du tage jerntilskud.

Ulempen ved jern som kosttilskud er, at det har en stærk tendens til at virke stoppende.

Når det sammenholdes med, at mange gravide kvinder får hæmorider, er det forståeligt, hvorfor det kan være et svært kosttilskud at tage.

Der findes også forskellige former for jerntilskud, du kan tage, og nogle vil måske egne sig bedre end andre. Det ved din læge eller sundhedsplejerske mere om.

Typisk anbefales et dagligt tilskud på 16 til 20 mg jern. Men husk også at spise jernholdig kost, så du får jern fra begge kilder – det er det bedste for dig og dit barn.

Giv din vurdering