Lidt om babymad

Lidt om babymadDer er næsten intet andet emne, der kan optage nybagte mødre så meget som babymad.

Når din lille ny er ved at være klar til at indtage andet end brystmælk eller modermælkserstatning, dukker der en masse spørgsmål op.

Hvordan får jeg min baby startet med fast føde?

Og ikke mindst, hvad er godt at starte med?

Vi kigger på babymad her.

 

 
 

Hvordan får jeg min baby til at spise babymad?

Vælg et tidspunkt på dagen, hvor din baby er sulten. Vær fleksibel – selv om du måske har bestemt dig for at nu er det tid, er det dit barn, der bestemmer.

Hvis din baby er gnaven eller overtræt, så vent til en anden dag. Der er ingen grund til at gøre første gang til et stressmoment.

Start med lidt modermælk(serstatning), så dit barns appetit bliver vækket, og giv dig god tid. Fodring med fast føde kan godt være en langvarig produktion de første gange.

Væn dit barn til at sidde i en babystol, allerede inden I starter med babymaden.

Lad eventuelt dit barn lege med lidt af maden, inden I starter, så han eller hun får lejlighed til at smage, føle og snuse til maden.

Vælg en god ske med bløde kanter og et langt håndtag, og hvis dit barn gerne vil ”hjælpe til”, så lad en lille hånd holde fast om skeen, mens du giver mad.

Prøv med en lille smule først og observer barnets reaktion. Hvis din baby kan lide sin ny babymad, åbnes munden lidt mere næste gang.

Og stop endelig showet, når dit barn mister interesse for det.

 

 
 

Hvilken babymad er bedst?

Der er selvfølgelig masser af kommercielle produkter på hylderne, men hvis du gerne vil spare penge og sikre, at du ved præcis hvad dit barn får at spise, kan du med fordel lave maden selv.

Ris- eller hirsevælling er en god starter. Farve, smag og struktur minder lidt om modermælk(serstatning), og den er nem at fordøje.

Pas på med ikke at tilsætte sød frugt. Det er en voksen-ting, at der skal meget smag i mad. Dit barn bliver bare vænnet til at spise søde sager fra starten, og det er ikke så godt senere hen i livet.

Frugt er ellers godt, hvis du holder dig fra den meget søde af slagsen. Bananer, æbler, pærer og ferskener er gode valg. Mos eller purer dem og bland evt. med lidt modermælk(serstatning).

Og grøntsager er som altid et rigtigt godt valg.

Gule grøntsager (gulerod, søde kartofler osv.) er sødere og derfor nogle gange mere tiltalende for dit barn, men prøv endelig også med bønner, ærter og squash.

Undersøgelser har påvist, at børn, der udsættes for varieret kost inden for en fødevaregruppe (f.eks. grøntsager), er mere tilbøjelige til at acceptere forskellige produkter inden for den gruppe.

Så jo mere forskelligt, du prøver, jo bedre.

Selv om dit barn skærer en grimasse, så prøv alligevel – forskerne peger på, at de fleste babyer skal smage noget nyt 8-10 gange, før de virkelig accepterer det.

Gør måltidet til en hyggelig oplevelse, hvor du og dit barn kan opleve nye ting sammen. Og hold en fugtig klud ved hånden til at tørre op med – du får brug for den!

Giv din vurdering