Motion under graviditet – Hvad må jeg?

Motion under graviditet - Hvad må jeg?Der siges og skrives meget om motion under graviditet.

Og det lyder da fornuftigt, at med alle de belastninger, din krop udsættes for under graviditet og fødsel, er det en god ide, at du holder dig i form.

Men hvordan gør du det, når maven truer med at vælte dig forover?

Vi ser på motion under graviditet her.

 

 
 

Hvorfor er det godt at dyrke motion under graviditet?

I løbet af graviditeten gennemgår din krop en lang række store omvæltninger.

Hele dit system fokuserer på at nære og støtte dit barns udvikling, og samtidig begynder din krop at forberede sig på den forestående fødsel.

Hormoner spiller kispus med både psyke og fysik, og det kan måske være svært at forestille sig, at du i den situation – og med en voksende mave – vil kunne holde tanken ud om at trække træningstøjet på.

Men netop motion er virkeligt godt for dig – særligt når du venter barn.

God kondition, fleksibilitet og styrke gavner din krop, både under graviditet og fødsel. Og så hjælper det til at holde den unødvendige vægtstigning fra døren.

Motion forbedrer også blodcirkulationen, og det ekstra iltindtag, det giver, er godt for både dig og din baby.

Men hvilken form for motion, tænker du måske?

 

 
 

Hvilke motionsformer er gode under graviditet?

De fleste populære motionsformer kan med fordel dyrkes under graviditeten, hvis du tager et par simple forholdsregler.

Hvis du allerede dyrker løb, for eksempel, kan du normalt godt blive ved med at løbe, også når du er gravid.

Blot du løber efter fysisk anstrengelse og ikke tid eller afstand – altså lyt til din krops signaler og få ikke pulsen for højt op.

Det gælder faktisk helt generelt for alle motionsformer.

Svømning kan du også dyrke – det er faktisk rigtigt sundt at svømme, fordi hele din krop styrkes og tones. Og vægtløsheden i vandet hjælper med, når maven er stor.

Men husk ikke at svømme rygcrawl eller rygsvømning sent i graviditeten. Maven kan presse på nogle at de store blodårer. Det er også derfor, du ikke bør ligge på ryggen, når du sover.

Så er der yoga og Pilates. Begge dele er supergode for gravide, fordi de både styrker muskler og fleksibilitet.

Der er masser af specialhold at finde for gravide med instruktører, der er specialuddannet i prænatale øvelser. Og det er særligt vigtigt, hvis du aldrig har prøvet det før.

Men du kan altså få masser af glæde af motion under graviditet. Ikke kun, fordi det er godt for din krop – det gør dig også gladere og giver mere overskud.

Så på med træningstøjet eller badedragten og gør noget godt for dig!

Motion under graviditet – Hvad må jeg?
1 (20%) 1 Stemme