Motion og sædkvalitet

Motion og sædkvalitetDer findes næsten lige så mange ammestuehistorier om mænds sædkvalitet, som der gør om f.eks. gravide kvinders kost.

Alt lige fra hvilke underbukser, han bruger, og til om han sidder med den bærbare computer i skødet kan åbenbart have en betydning.

Men de fleste af disse er nu myter og ikke videnskabeligt bevist.

En af de ting, du sikkert har hørt mange gange, er hvilken effekt det kan have på en mands sædkvalitet, hvis han dyrker sport.

Men hvad er myter, og hvad er fakta?

Det ser vi på her.

 

 
 

Hvad siges der om motion og sædkvalitet?

Ifølge en undersøgelse foretaget af forskere fra Harvard på 140 mænd øges sædkvaliteten betydeligt, hvis mændene dyrker motion.

Mænd, der dyrkede motion omkring syv timer om ugen, producerede 48% flere sædceller end mænd, der kun motionerede en gang om ugen.

Hvad var den bedste form for motion? Vægtløftning. Det skyldes, at vægttræning øger testosteronniveauet, som så øger sædkvaliteten.

Værste motionsform? Cykling. Mænd, der dyrkede (hård) cykeltræning, nedsatte deres sædkvalitet med 30%.

Sidstnævnte kan sammenholdes med andre undersøgelser, der viser, at det er en god ide at holde cykeltræningen nede på mindre end frem timers moderat træning ugentligt.

Cykelsadlen er også vigtig – ikke for hård og med en bredde, der gør, at hans baller kan holde hans vægt, så der ikke øves tryk på testiklerne.

Endelig skal nævnes, at jogging ingen effekt havde på sædkvaliteten – men så er det til gengæld sundt for så meget andet. Det holder f.eks. vægten nede, og det er godt for sædkvaliteten.

Selv om dette er en relativt lille undersøgelse, stemmer dens resultater nu fint overens med en del andre, bl.a. en engelsk undersøgelse, der vist en 73% forbedring i sædkvaliteten hos mænd, der trænede 15 timer om ugen i forhold til mænd, der kun trænede fem.

Så på med træningstøjet, mænd!

 

 
 

Er der noget, der er lige så vigtigt som motion for sædkvalitet?

Kort sagt: Ja. Stort set alle de uvaner, der påvirker kvindens chancer for at blive gravid i negativ retning, påvirker også mandens sædkvalitet.

Heraf kan nævnes:

  • Overvægt – øger østrogenniveauet og reducerer testosteronniveauet
  • Alder – jo ældre manden er, jo færre og mindre mobile sædceller har han
  • Rygning – kan nedsætte sædkvaliteten med op til 30%
  • Kost (for meget fedt = lavere sædkvalitet)
  • Medicin – bl.a. blodtryksmedicin og antibiotika kan reducere sædkvaliteten

Så hvis I gerne vil være gravide, og I er bekymrede for hans sædkvalitet, så ud med det hvide brød og de mange pakker bacon, og ind med grøntsager og magert protein.

Ud med cigaretterne og ind med fitnesscentret.

Og så kan han i øvrigt med fordel tage Q10 og E-vitamin tilskud, som begge har vist sig at styrke sædkvaliteten.

Det er alt sammen ikke kun godt for sædkvaliteten, men også for hans/jeres velbefindende.

Giv din vurdering