Problemet med overvægt og graviditet

Problemet med overvægt og graviditetDe der ekstra kilo… En tredjedel af kvinder og næsten halvdelen af mændene i Danmark vejer for meget, og omkring 400.000 er stærkt overvægtige.

Selv om vi godt ved, at vi bør leve sundt og dyrke motion, kan det godt være svært at finde tiden eller måske endnu mere viljestyrken til at gøre noget ved det.

Men hvis du prøver at blive gravid, er der nogle vigtige ting, du skal vide om overvægt og graviditet.

Dem kigger vi på her.

 

 
 

Overvægt og graviditet – hvad betyder det, hvad jeg vejer?

Først, lad os skelne mellem ”almindelig” overvægt og svær overvægt.

Hvis du har en BMI (Body Mass Index) på 25 eller derover, er du overvægtig, men hvis din BMI er på 30 eller højere, er du det, der kaldes svært overvægtig.

Svært overvægtige kvinder kan være mindre frugtbare, selv hvis deres menstruationscyklus er normal.

Ekstremt overvægtige kvinder (BMI over 40) har faktisk 43% mindre chance for at blive gravide end normalvægtige kvinder.

Derudover kan overvægt give komplikationer under graviditeten.

Overvægtige kvinder får oftere svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge, for eksempel. Og svært overvægtige risikerer bl.a. blodpropper, søvnapnø og infektioner.

Der er også en øget risiko for fosterdød og spædbarnsdødelighed blandt børn med overvægtige mødre.

Og børn født af overvægtige mødre har det med at være store børn. Det giver større risiko for at føde ved akut kejsersnit. Og større sandsynlighed for, at dit barn bliver overvægtigt senere i livet.

Så det er nok værd at få vægten på plads, inden du prøver at blive gravid.

 

 
 

Overvægt og graviditet – hvad gør jeg?

Hvis du er overvægtig og allerede er blevet gravid, er der ingen grund til at prøve at tabe dig under din graviditet.

Selv om der er visse risici forbundet med at være overvægtig og gravid, er der ingen beviser for at vægttab hjælper på dem, hvis du først er blevet gravid.

Det skal dog ikke opfattes som en opfordring til at ”spise for to”.

Selv om et nyt liv vokser inden i dig, er det en skrøne, at du skal spise for to.

Du behøver ikke mere end 150-250 kalorier mere end normalt om dagen, når du er gravid.

Dels forbrænder du færre kalorier, når du er gravid, og dels udnytter din krop energien fra maden bedre.

Fokuser i stedet på at få de nødvendige næringsstoffer til dig og dit barn. Spis godt med:

  • Frugt og grønt
  • Fiberrig mad
  • Magert protein (kylling, fisk, linser, nødder)
  • Fedtfattige mælkeprodukter

Og hold dig så vidt muligt fra slik, chips, is, kage og søde sodavand.

Hvis du samtidig sørger for at få lidt motion – gå en rask tur eller tag ud at svømme – så giver du dit barn de bedste betingelser under omstændighederne.

Glem ikke de vigtige kosttilskud – folsyre og D-vitaminer.

Men hvis du har valget, er den bedste måde at beskytte dit helbred og din babys trivsel at tabe dig, før du bliver gravid.

Og det er din baby da værd, ikke?

Giv din vurdering