Smid kiloerne i små skridt

Er det motion at tygge tyggegummi, at have sex eller at tage trappen istedet for elevatoren? Giver det mere motion at lade kagefadet stå ude i køkkenet, så du skal rejse dig hver gang du skal have et stykke mere?

De fleste ville nok svare nej til de ovenstående spørgsmål, men det virkelige spørgsmål du kan stille dig selv er, om det ikke i virkeligheden er summen af alle de små aktiviteter, vi hver især gør dag ud og dag ind, der ender med at definere vores livstil…

I bogen »Kaizen» af Robert Maurer beskriver forfatteren en kvinde, der er ved at falde fra hinanden på grund af stress. Derfor har hendes læge har ordineret 30 minutters hård motion om dagen. Problemet er bare at kvinden er så drænet for energi, at det eneste hun magter er at sidde foran fjernsynet med fjernbetjeningen.

Robert Maurer spørger hende så, om hun måske kunne have energi nok til at rejse sig op under bare én af aftenens reklameblokke, og gå stille og roligt på stedet i fem minutter. Det mener hun nok at hun kan.

Men fem minutters rolig gang på stedet er da ikke motion, vil du sikkert indvende. Og set i forhold til det vi normalt kalder motion, ligner det heller ikke særlig meget, men set i forhold til denne kvindes livsstil, er det dog et skridt i den rigtige retning, og ydermere et skridt der er nemt at tage for hende.

Nogle måneder senere møder Robert Maurer kvinden igen og kan se at hun har det meget bedre. Hun fortæller begejstret at hun nu går hurtigt i 30 minutter foran fjernsynet hver aften. Hun fortæller at hun bliver forpustet og svedig af det, og at stressen stort set er væk. Nu ligner det motion gør det ikke?

Ideen i Kaizen er små skridt der bliver udført igen og igen, ofte ender med at blive til store og fremfor alt holdbare resultater. Mange af os drømmer måske om det store gennembrud hvor alle vores problemer på én gang bliver løst. Desværre sker det sjældent på den måde.

Her er nogle ideer til hvordan du, uden at overanstrenge dig, kan indtage lidt færre og forbruge lidt flere kalorier i det daglige:

- Tag trappen én etage og tag derefter elevatoren resten af vejen
- Lad maden stå ved komfuret så du må rejse dig for tage mere
- Stå af bussen et stoppested før og gå resten af vejen
- Hvis du skal gå et sted hen, så gå en lille omvej
- Stå op og hold møder på arbejdspladsen (sparer også tid)
- Øv dig i at levne. Start med bare at levne én teskefuld
- Stil slikskålen ud på plads hver gang du har budt
- Rejs dig op og gå lidt rundt når du taler i telefon
- Find selv flere…

Se Robert Mauer’s bog Kaizen her.

Hvad mener du? Har du selv nogle ideer til nogle »kaizenaktiviteter« der kan hjælpe en til at forbrænde lidt flere kalorier? Skriv en kommentar…