Svømning under graviditet

Svømning under graviditetMotion er godt, også når du er gravid. Men er svømning under graviditet også en god idé?

Når du holder dig aktiv, er du stærkere og bedre i stand til at klare både den vægtøgning, der følger med din graviditet, og den forestående fødsel

Men du spekulerer måske over, hvilke former for motion du kan dyrke, når du er gravid, og hvilke du hellere må vente med til senere.

En af de motionsformer, der oftest nævnes i forbindelse med graviditet, er svømning.

Men er det et godt valg? Det kigger vi på her.

 

 
 

Er det godt at dyrke svømning under graviditet?

Svømning er en fantastisk motionsform, fordi vandet holder dig oppe og gør dig ”vægtløs”. Det betyder, at du belaster dine led mindre, mens du samtidig bygger smukke muskler og toner din krop.

Det er specielt en fordel, når du i øvrigt er tynget af en voksende mave.

Derudover forbedrer svømning blodcirkulationen og din kondition, og det ekstra iltindtag, det giver, er godt både for dig og din baby.

Så det hurtige og nemme svar er: Ja.

Det er godt at dyrke svømning under graviditeten.

 

 
 

Er der nogen risiko ved at dyrke svømning under graviditet?

Så svømning er godt, ja, men der er nogle, der mener, at du bør se dig grundigt for, inden du beslutter, hvor du vil svømme.

Vi ved jo godt alle sammen, at offentlige svømmebade måske ikke har det allerreneste vand hele tiden. Og for at hjælpe på det bruger de ofte mange kemikalier.

Kan det så skade din baby? Vores bedste svar er: Måske. Her er forskerne nemlig overhovedet ikke enige.

Når klorin blander sig med døde hudceller og shampoo- og sæberester kan det danne kloroform, som i en vis mængde kan være skadelig. Kloroform er et kemikalie i gruppen trihalomethaner (THM).

Nogle undersøgelser tyder på, at der kan være en sammenhæng mellem THM’er og lav fødselsvægt eller endda uprovokerede aborter.

Men andre undersøgelser tyder slet ikke på nogen sammenhæng, og der er ingen beviser for den teori, så forskerne er altså ikke enige.

Det bedste, du kan gøre, er at finde en pool, der ikke er overrendt, og hvor vandets renlighed er i fokus.

Hvis svømmehallen f.eks. påbyder brugerne at bade inden brug af poolen, er det en god indikation.

Også vandets indhold af klorin: Hvis det stikker i øjnene, kan du være ret sikker på, at der er meget klorin i, og så er det måske bedre at finde en anden svømmehal, om ikke andet så fordi det er behageligere.

Men som sagt – der er ingen beviser på, at klorin/THM-holdigt vand skader dig eller din baby.

 

 
 

Gode råd om svømning under graviditet

Hvis du beslutter at holde formen ved at svømme under din graviditet, er her nogle gode råd til dig.

Tidligt i din graviditet kan du svømme præcis som du plejer, men senere hen bør du undgå rygsvømning og rygcrawl, fordi din babys vægt så trykker på blodårerne i din mave.

Og som med al anden sport, du dyrker under graviditeten, er det selvfølgelig vigtigt, at du lytter til din egen krop.

Pas på ikke at overanstrenge dig, og husk at drikke godt med vand. Selv om du ikke kan mærke, at du sveder, på samme måde som ved f.eks. jogging, kan det stadig være anstrengende at svømme.

Og husk at strække ud, både før og efter, så dine muskler bliver iltet og du undgår ømhed og stive lemmer.

God svømning!

Giv din vurdering