Træthed under graviditeten

træthedKender du til følelsen af at være fuldkommen drænet for energi og overvældet af træthed?

Og selv det at flytte sig fra sofaen kan virke som en helt umulig opgave?

Så har du det på nøjagtig samme måde, som de fleste andre gravide kvinder.

 

 
 

Træthed under det første trimester

Der er ingen tvivl om, at den enorme træthed du kan føle, når du er blevet gravid, som oftest er størst i det første trimester af din graviditet.

Når du slår øjnene op om morgen og skal op, kan du have følelsen af, at du er ligeså træt, som da du gik i seng om aftenen. Måske er du tung i hovedet og føler dig ramt af tømmermænd, selvom du ikke har rørt en dråbe alkohol. Du kan berolige dig selv med, at det er helt normalt.

Trætheden kan i perioder være altoverskyggende, og du kan kun se frem til, at den går over igen, og så prøv at pleje dig selv så meget som muligt, mens det står på.

 

 
 

Hvorfor er jeg så træt?

Den voldsomme træthed kommer af flere ting, der alle hænger sammen:

  • Hormoner. I samme sekund du bliver gravid, ændrer din hormoner sig. Det er de samme hormoner, der bevirker, at du kan opleve humørsvingninger. Hormonforandringerne du mærker er nødvendige for at din krop kan gøre sig klar til at tage imod din baby og lave plads til at din krop udvikler sig, så barnet har plads og får næring til at vokse. I løbet af graviditeten kan du opleve at dit humør og dit energiniveau går op og ned i bølger.

 

  • Din krops forandringer. Udviklingen af fosteret tærer på dine ressourcer. Fosteret udvikler sig og din krop skaber både fosterhinde og moderkage for at passe på din baby. Det er også i denne periode du kan opleve kvalme og opkast. Din mad bevæger sig langsommere ned i din mave end normalt, for at trække så meget næring ud af maden, som muligt. Din muskler begynder at strække sig, så der bliver plads til maven foran. Det tærer også på energien, på samme måde som når dit blod pumper hurtigere end før, for at skabe tilførsel af blod, ilt og næring til dit barn.

 

 
 

Træthed senere i graviditeten

Følelsen af træthed ændrer sig i løbet af din graviditet.  Mange kvinder oplever, at det mellemste trimester er en periode, hvor de føler fornyet energi og optimisme. Det er en tid, hvor du efter den første periode med træthed, kan mærke at du har energi til at være mere fysisk aktiv.

Trætheden kommer som oftest tilbage i det tredje trimester. Det er en lidt anden form for træthed, og føles ikke på samme måde så energidrænende som i det første trimester.

I slutningen af din graviditet handler trætheden meget om, at barnet fylder, og det er tungere at bære rundt på. Du får måske hævede ben og fødder og bliver i det hele taget mindre mobil.

Barnet suger stadig næring til sig, der går fra dig. Dine lunger er pressede af trykket fra barnet, og mængden af blod i din krop stiger med op til 50% og dit blodtryk kan også stige. Det er alt sammen tilstande, der gør dig mere træt.

 

 
 

Hvad kan jeg gøre for at håndtere trætheden?

Selvom du lider under trætheden, så er der ting du kan gøre, for at gøre det mere tåleligt både for dig selv og dine omgivelser, for det er klart, at en træt gravid er mere irritabel og uoplagt, end en energisk gravid.

  • Sørg for at være hydreret. Drik godt med vand i løbet af dagen. Indtag kun kaffe og te i små mængder, og sørg for, at holde sodavand til et minimum, for de kan øge din kvalme.
  • Spis små potioner mad, men spis ofte. Hvis du spiser tit, stabiliseres din krops blodsukkerniveau. Men lad nu være med at tro, du skal spise for to – for det er en skrøne, og hold dig fra at spise snacks som muslibar eller slik, for det mætter kun meget kort. Spis i stedet lette, nærende retter, f.eks. salater, supper, hummus osv. der gør dig mæt og giver din krop noget at arbejde med.
  • Planlæg din sengetid. Prøv at mærke efter, hvor meget søvn du har brug for, for at føle dig frisk. Sørg for at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt dagligt.
  • Sørg for at få en lur. Eller to. Selvom du umiddelbart ikke synes, du har tid til en lur, kan det nogle gange være mere hensigtsmæssigt at lægge sig i 15 minutter på sofaen, når du kommer hjem fra arbejdet, med et vækkeur sat til at vække dig, end at gå rundt og være fuldkommen drænet for energi. 15-20 minutters lure giver dig fornyet energi og overskud og får humøret til at stige.

Læs også mere om din krops udvikling og de vitaminer, du har brug for her.

Gæsteindlæg af Rikke Korshøj Theill, forfatter til Bogen om Kejsersnit.

 

Træthed under graviditeten
3 (60%) 2 Stemmer