Tag ekstra D-vitamin

Vi danskere får alt for lidt D-vitamin. Det kan give mangelsygdomme som knogleskørhed og visse former for kræft. Men sundhedsstyrelsen tøver alligevel med at ændre deres anbefaling.

»Hvis et medicinalfirma havde produceret et medikament, der kunne forebygge knogleskørhed, nedsætte risikoen for at falde, forbygge kræft og nedsætte dødeligheden, ville man ikke tøve et sekund med at anbefale det i de nødvendige doser« siger en dansk ekspert i D-vitamin…

Men alligevel tøver sundhedsstyrelsen med at justere på deres anbefalinger af både D-vitamin og andre vitaminer. Problemet er, at det man i Danmark kalder »anbefalet daglig tilskud« (ADT), er det man i de fleste andre lande kalder absolut minimum. Derfor tør mange danskere ikke tage ekstra tilskud.

Sandheden er formentlig, at vi ikke længere kan dække vores fulde behov for vitaminer gennem kosten. De fleste af de grønsager og frugter vi spiser, dyrkes i udpint overgødet jord, plukkes alt for tidligt for at kunne holde sig længere og de er udsat for sprøjtemidler og konservering, så de kan holde sig længere og stadig se godt ud.

Det samme gælder for de fleste andre produkter. De er voldsomt forarbejdede med henblik på øget holdbarhed, desværre på bekostning af næringsværdien.

Det store problem med D-vitamin er dog muligvis at en af vores vigtigste kilder, solen, ikke skinner særlig meget på vores breddegrader. Ligesom vi måske ikke kommer særlig meget ud i den, når den endelig er på himlen. Og mennesker der går tildækket skal bruge endnu større tilskud.

Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler 7,5 mikrogram for personer op til 65 år, og 10 mikrogram til ældre mennesker og mennesker med mørk hud. Førende eksperter anbefaler dog op til 30 mikrogram, netop for at forebygge knogleskørhed og andre alvorlige sygdommer.

Sundsværdien i den store dosis (30 mikrogram) er veldokumenteret, så der er ikke noget at være bange for, og man er stadig på lang afstand af overdosis. Se nedenstående link om vitaminer i megadoser (læg mærke til at man under D-vitamin taler om Milligram, hvilket er 1000 gange så meget som mikrogram.

Her er et par spændende links til artikler om emnet:

Biokemisk Forening

Sundshedsstyrelsens anbefalinger om D-vitamin

Naturlige kilder til D-vitamin er: Solskin, mælk, smør, æg, fede fisk, fiskelever etc.

Hvad mener du? Hvilke kosttilskud tager du selv og hvor meget tager du?

Giv din vurdering

carsten nielsen siger:

Vitamin D er også hvad der får kalcium til at kunne optages i organismen. Kalcium er en af de vigtige bestanddele for at vores celler fungerer. Det er altså ikke udelukkende for knoglerne kalcium er vigtig.
Når cellerne ikke fungerer, fungerer man ikke ordentligt på mange eller alle områder.

Else Mortensen siger:

Skal man opholde sig så længe i solen, at man bliver solbrændt, for at der kan dannes D-vit.
Kan man gratis få taget en blodprøve hos lægen for at få konstateret, om man er i underskud med D-vit.(hvis man ellers ikke fejler noget)? Og hvad koster det i givet fald?

Pete Andersen siger:

@Bodil – Ja, det gør du til en vis grad.

Bodil siger:

Naar man smoerer sig ind i cremer med hoej faktor, forhindrer man saa solens indflydelse paa D vit.??

Pete Andersen siger:

Al moderne forskning på området viser at vi får alt for lidt D-vitamin. Vores primære kilde til D-vitamin er solen, og den ser vi ikke ret meget til i hele vinterhalvåret. Derfor er vi på vores breddegrader nødt til at tage tilskud for at forebygge en række mangelsygdomme – og behovet for en gravid er større end normalt, eftersom hun skal bruge D-vitamin for at optage calsium, og calsium skal bruge til barnets skelet.

Hvor meget du skal tage er op til dig. Den anbefalede daglige dosis er 7,5 mikrogram. Mange anbefaler 2-4 gange så meget. Det vil være en god idé at tage det sammen med calsium.

Læs også http://www.vitamindcouncil.org

Mange frugtbare hilsner
Graviditet.dk

Sine siger:

Må man, og er det sundt at tage ekstra D-vitamin når man er gravid?