Undgå forstoppelse

Undgå forstoppelseLige fra starten af din graviditet kan din krop ændre sig på forskellige måder. Men du bør undgå forstoppelse.

En ting, du måske ikke vidste, er at et almindelige graviditetssymptom er forstoppelse.

Dine bryster bliver måske lidt ømme, du kan blive træt, eller du har ofte kvalme.

Alle disse symptomer er helt normale og velkendte.

Men hvorfor forstoppelse, og er der noget, du kan gøre ved det?

Det kigger vi på her.

 

 
 

Hvorfor får jeg forstoppelse som gravid?

Når du bliver gravid, øges mængden af progesteron i din krop ganske betydeligt. Progesteron er et af de to kvindelige kønshormoner (østrogen er det andet).

Under din graviditet sørger det bl.a. for at løse op for dine led og ledbånd, så din krop bliver mere fleksibel og bedre kan udvide sig i takt med din voksende baby.

En anden effekt af progesteron er, at det får de ”glatte” muskler til at slappe af. Det drejer sig om bl.a. blodårer, livmoder og tarme.

Det vil sige, at de sammentrækninger, der normalt sørger for at transportere mad igennem tarmsystemet, bliver langsommere.

Det sker for at sikre, at din baby får så mange næringsstoffer ud af din mad og drikke som muligt. Men det betyder også, at affaldsstoffer kan sætte sig fast og blive hårde i tarmene.

Senere i graviditeten begynder din livmoder også at presse på tarmsystemet, hvilket forstærker dette yderligere.

Læg dertil det ekstra jerntilskud, du tager under graviditeten, og opskriften på luft i maven og forstoppelse er klar.

Mere end halvdelen af gravide kvinder lider af forstoppelse i en eller anden grad, så det er ganske almindeligt.

Men hvad kan du gøre for at undgå forstoppelse?

 

 
 

Hvad kan du gøre for at undgå forstoppelse under graviditeten?

For at undgå forstoppelse kan du gøre nogle af de ting, du normalt ville gøre, også uden for graviditeten.

Blandt de vigtigste midler til at undgå forstoppelse er væske. Drik masser af væske (helst vand) – mindst 8-12 glas om dagen.

Spis masser af kostfibre, dvs. frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter og bønner. Disse madvarer hjælper på forstoppelsen, og så er de rigtigt gode for både dig og din baby.

Sørg for at få motion. Det kan være svært at få motion som gravid, specielt efter femte-sjette måned, men gå en tur, dyrk lidt yoga eller pilates for gravide, hvad som helst der sætter gang i organismen.

Som udgangspunkt skal du ikke forsøge dig med laksativer, da de normalt ikke er egnede for gravide.

Hvis du ikke har været på toilettet i 4-5 dage, kan du spørge din læge eller jordemoder, hvad de vil anbefale. Der findes nogle milde blødgørende (typisk flydende) midler i håndkøb, der måske er OK for dig.

Men spørg dig for. Og lev i vished om, at dette er en naturlig del af en graviditet, og noget mange andre også oplever.

Så du er ikke alene.

Undgå forstoppelse
5 (100%) 1 Stemme