Folsyre

FolsyreEr du gravid, eller prøver du at blive det, har givet hørt om folsyre – eller folinsyre, som det også kaldes.

Men hvad er folsyre, og hvorfor hører man så meget om det?

I denne artikel tager vi et kig på dette stof og hører lidt mere om dets virkninger.

Rigtig god læsning.

 

 
 

Hvor kommer folsyre naturligt fra?

Folsyre er et B-vitamin, også kendt som B9-vitamin eller M-vitamin. Folsyre eller folat er stoffet i naturlig form – den syntetiske version hedder folinsyre.

Folsyre sørger for produktionen af røde blodlegemer og har betydning for kroppens celledeling dannelse af puriner, som bl.a. indgår i DNA. Folsyre opbevares primært i leveren, som har mange funktioner, herunder at rense blodet og regulere kroppens sukkerbalance.

Stoffet findes naturligt i en række madvarer:

  • Bladgrøntsager (spinat, salat, broccoli osv.)
  • Frugt – særligt tropiske frugter
  • Tørrede bønner, ærter og nødder
  • Hvide ris
  • Morgenmadsprodukter som (corn flakes osv.)
  • Berigede brød- og kornprodukter

Når der er behov for mere folsyre end det, kroppen tilføres via kosten – og det er der, hvis du er gravid – så kan du købe det som kosttilskud.

 

 
 

Hvad sker der, hvis jeg ikke får folsyre nok?

Folsyre hjælper bl.a. kroppen med at producere nye, sunde celler og er meget vigtig for hjernens funktion. Derfor har vi alle brug for folsyre. Mangel på folsyre i kroppen kan føre til blodmangel, appetittab, åndenød, diarre, glemsomhed og mental træghed.

Den gode nyhed er, at de fleste almindelige vitaminpiller indeholder folsyre – ofte en hel dags forbrug.

For gravide eller kvinder, der gerne vil være gravide, er det endnu vigtigere at få tilstrækkeligt med folsyre. Folsyremangel i gravide medfører nemlig større risiko for fosterskader som de såkaldte neuralrørsdefekter, også kaldet rygmarvsbrok.

Og da sådanne skader typisk sker tidligt i graviditeten – tredje eller fjerde uge – er det bedste, du kan gøre, at tage folsyre allerede inden, du bliver gravid.

 

 
 

Hvad gør folsyre for mig og mit barn?

Folsyre er vigtigt for alle. Det beskytter dig mod hjertesygdomme og Alzheimers og beskytter og reparerer dit DNA (mod cancer og alderdom). Særligt mennesker med lever- eller nyresygdomme bør tage folsyre som kosttilskud.

Der er endda studier, der tyder på, at folsyre spiller en rolle i forebyggelsen af koloncancer.

Men der er gode grunde til, at kosttilskud med folsyre hyppigst anvendes af gravide. Det er simpelthen et fantastisk vigtigt vitamin for dit foster.

Folsyre menes faktisk at kunne nedsætte risikoen for neuralrørsdefekter med hele 75%!

En god tommelfingerregel er at begynde med folsyretilskud, når du holder op med at bruge prævention og fortsætte tre måneder ind i graviditeten.

Det bedste er, at du stort set ikke kan tage for meget folsyre, for det er en af de vandopløselige B-vitaminer, så kroppen udskiller overskuddet.

Så tag gerne op til 800 mikrogram folsyre om dagen, også inden graviditet – så er du klar til dit lille nye barn!

Folsyre
5 (100%) 2 Stemmer