Halsbrand gravid

Halsbrand gravidDer sker mange spændende ting i din krop, når du er gravid. En af de måske mindre behagelige ting, der kan dukke op under graviditet er halsbrand.

Men hvorfor? Og hvad kan du gøre ved det?

Dine hormoner spiller op, din mave vokser, du får lyst til mærkelige madvarer, og på et tidspunkt begynder du at mærke din baby sparke og bevæge sig.

Det kan du læse mere om her.

 

 
 

Hvorfor kan jeg få halsbrand som gravid?

Halsbrand, den der brændende, svidende fornemmelse i halsen, opstår, fordi mavesyren trænger op i spiserøret.

Der er intet farligt ved det, men det kan selvfølgelig være ubehageligt.

Halsbrand opstår, fordi alle de ændringer, der sker i din hormonbalance, bl.a. gør lukkemusklen mellem dit spiserør og din mavesæk slappere.

Og så kan mavesyren, som jo hjælper os med at fordøje maden, begynde at løbe op i spiserøret. Da det jo er en syre, ætser den halsen lidt. Men altså ikke farligt.

Det er typisk i de tre  sidste måneder af graviditeten, du oplever gener med halsbrand. Og det er, fordi dit barn er så stort nu, at han eller hun presser på mavesækken.

Der er også andre måder, mavesækken kan blive lidt presset, når du er gravid. For eksempel hvis du anstrenger dig for meget og bruger dine mavemuskler.

Så det er en god idé at lytte til din krop hele vejen gennem din graviditet.

 

 
 

Er der noget mod halsbrand, en gravid kan tage?

Der findes en række håndkøbspræparater, du kan tage mod halsbrand. De fungerer på forskellige måder, men typisk lægger de et lag skum oven på mavesyren, så den ikke trænger op i spiserøret.

Spørg din læge eller jordemoder, hvilke præparater mod halsbrand, de vil anbefale, hvis du lider meget af det.

Men før du tyer til medicin, så prøv nogle af de andre ting, du kan gøre.

 

 
 

Gode råd til at undgå halsbrand som gravid

Du får oftest halsbrand, når du ligger ned. Det gør det nemlig nemmere for mavesyren at løbe op i halsen. Så du kan nedsætte risikoen for det som gravid ved at undgå at lægge dig ned, når du har spist.

Hvis du har brug for hvile, så sørg bare for at hæve hovedet lidt med en pude eller lignende.

Noget andet, der har betydning, er din kost. Hvis du spiser store måltider med meget fedt, vil du have større risiko for at få halsbrand. Hold dig til små måltider, spis langsomt, og spis ikke for meget fedt – og heller ikke for meget syreholdig eller stærkt krydret mad.

Groft sagt er det godt at drikke mælk og mindre godt at drikke syrlig juice. Og vand er selvfølgelig altid det allerbedste!

Hvis du overholder de råd, vil det hjælpe meget på – eller helt afhjælpe – din halsbrand som gravid.

Og skulle du alligevel få det af og til, så husk på det bedste af det hele: Dit barn tager ikke skade af det.

Halsbrand gravid
3 (60%) 4 Stemmer